Forventninger

MinUddannelse. Det er navnet på den læringsplatform lærere, elever og forældre fra næste skoleårs begyndelse skal forholde sig til i Rødovre. Platformen, der er designet af UVdata, blev valgt i konkurrence med seks andre tilbud. Processen har været styret af PUC og forvaltningen, men lærerne har haft god mulighed for at få indflydelse, blandt andet via vores IT-vejledere på skolerne. Derfor er vi i RLF godt tilfredse med forløbet indtil nu.

Det virkelige arbejde forestår dog.  Der er ingen tvivl om, at der er delte meninger om læringsplatformene. Nogen glæder sig til at komme i gang med noget nyt og øjner store fordele, mens andre er bekymrede og ser læringsplatforme som et udtryk for et hårdt styringsparadigme og et farvel til metodefriheden. Læg dertil store forskelle i vores IT-kompetencer og interesse, og det bliver tydeligt, at implementeringen af systemet på skolerne bliver kompleks.

Hvad er meningen?

For Rødovre Lærerforening er det derfor vigtigt, at alle lærere oplever en grundlæggende mening i arbejdet med MinUddannelse.  Det vil, efter vores vurdering, ske, hvis MinUddannelse bliver betragtet som endnu et redskab i vores værktøjskasse. Et redskab der med fordel kan benyttes, når konkrete, professionelle vurderinger taler for det.  
Lene Rosendal Mortensen, skolefaglig konsulent og leder af kommunens styregruppe i forhold til hele læringsplatformsinitiativet, er enig: MinUddannelse skal ikke rulles ud i hver lektion i alle fag. Det er slet ikke der, vi er. Det skal understøtte lærernes arbejde med undervisningen og den deraf følgende læring hos eleverne. Hvor og hvornår skal ses ud fra en helhedsbetragtning, men det er klart, at vi også skal i gang, så vi kan vurdere, hvordan vi bedst får glæde af platformen. 

Både Rødovre Lærerforening og forvaltning ser teamet som en vigtig enhed i den kommende tid: Jeg kan sagtens se, at de undervisningsforløb, vi skal i gang med, bliver lavet inden for teamets rammer. Der er ikke nogen, der skal sidde og rode med det selv, siger styregruppelederen og afspejler således vores holdning om, at platformen kan og skal understøtte teamsamarbejdet, ligesom teamsamarbejdet kan og bør understøtte tilegnelsen af det nye.

...og børnenes oplevelse?

I RLF ved vi, at mange medlemmer også ser læringsplatformene fra børnenes vinkel.  En bekymring der skinner igennem er, at en del elever ikke vil harmonere godt med de potentielt mange – og meget tydelige – mål og (selv)evalueringer, de vil opleve via læringsplatformen. Man frygter, at disse elever vil opleve, at deres ”nederlag” bliver meget tydelige, og at det på sigt vil underminere selvværd og selvtillid.  På den anden side skal der gerne ligge en gevinst i, at det bliver tydeligere at identificere, hvor man som lærer kan sætte ind i sin undervisning og på den baggrund skabe positive oplevelser med målene. Det er i hvert fald en bærende idé i hele tænkningen omkring læringsmål.
Flere af vores kolleger fornemmer også, at den faste struktur, læringsplatformen repræsenterer, vil opleves som monoton og i længden kedelig og derfor demotiverende for eleverne. Lene Rosendal Mortensen:
Vi skal være meget opmærksomme på begge dele. Med hensyn til det sidste vil det jo ikke blive sådan, at eleverne vil møde læringsplatformen i hver eneste lektion, og lærerne vil stadig have rige muligheder for at variere selve undervisningen. Den første bekymring ved vi først mere om, når vi har været i gang i et stykke tid, men det er, som sagt, et forhold vi vil være meget opmærksomme på.

Trivsel er som bekendt også et af reformens succeskriterier, og RLF er ikke i tvivl om, at trivsel i skolen handler meget om at indgå i gode fællesskaber med andre børn.  Vi håber, at læringsplatformen også kan understøtte børnenes fællesskab og ikke kun det enkelte barns læringsmål og derved undlade at bidrage til en generel tendens til, at forældre opfatter skolen som et tilbud til netop deres barn og ikke som et tilbud om at indgå i en større sammenhæng, et fællesskab.
Det er klart, at det også er noget, vi vil være med til at italesætte. Vi ønsker, at børnene og deres forældre oplever skolen og klassen som et fælleskab, og ikke som et sted, hvor man udelukkende er et individ med egne mål uafhængigt af gruppen. Husk på at trivsel er et nøgleområde for reformen, og her er vi også overbeviste om, at fællesskab er nøglen, afslutter Lene Rosendal Mortensen.

Rødovre Lærerforening er glade for, at man her i kommunen har valgt en pragmatisk tilgang til læringsplatformen. Vi er sikre på, at vi i samarbejdet finder den bedste brug af dette nye værktøj, der vil ændre vores arbejde i nogen grad. Vores opgave er at sørge for, at det bliver til det bedre.